대한민국예술원 회원인 박광진(1935~)화백은 아카데믹한 화풍으로 한국 화단의 사실적 구상회화를 이끌어온 원로화가이다. 그는 1950년대 이후 본격적으로 한국 화단에 유입된 서구미술의 영향으로 많은 작가들이 앵포르멜, 모노크롬 계열의 추상회화에 천착할 때에도 일관되게 자연의 서정성을 바탕으로 한 사실적인 작품세계를 구축했다.
Artist Park Kwang-jin (born in 1935), a member of the National Academy of Arts of the Republic of Korea, is a veteran painter who has led the realist figurative painting movement in the Korean art scene with his academic painting style. Even when many artists were deeply engaged in abstract paintings of the Informel and monochrome series, influenced by the Western art that entered the Korean art scene in earnest after the 1950s, he consistently built a realistic world of art based on the lyricism of nature.
사실적인 아카데믹한 화풍의 한국적 풍광을 즐려 그렸던 박광진 화백은 1964년 제주를 방문한 이래 화산섬, 돌담, 초가마을, 유채꽃, 억새밭 등 제주의 자연 생태와 풍광을 오랜 시간에 걸쳐 재해석하고 변주하는 시간을 보냈다.
Park Kwang-jin, who enjoyed painting Korean landscapes in a realistic academic style, first visited Jeju in 1964. Since then, he has spent a long time reinterpreting and diversifying the natural ecology and scenery of Jeju, including stone walls, thatched villages, canola flower fields, and fields of silver grass.
이번 전시 <원풍경 : 사라져가는 것들에 대해>는 박광진 화백이 기증한 149점의 작품 중 1960년대부터 1990년대까지 제주 원풍경을 구현한 회화 작업을 조명한다.
무분별한 난개발로 서서히 잃어가는 옛 제주 풍광과 그 특유의 분위기를 밀도감 있게 구현한 박광진 화백의 작품은 제주 원풍경에 대한 애틋한 회고와 변화의 속도에 휩쓸려 사라지는 것들을 기록하고 보존하는 예술의 힘을 다시 한번 깨닫게 할 것이다.
This exhibition, <The Landscape As It Was: On Things Fading Away>, highlights paintings out of the 149 works donated by Park Kwang-jin that depict Jeju’s landscapes as they were in the past, created from the 1960s to the 1990s. The artist's works, which intensely embody the old Jeju landscapes and unique atmospheres that are gradually being lost due to indiscriminate development, will once again make us realize the power of art to record and preserve the disappearing elements swept away by the speed of change.